בין SIP ל PRI (וההמצאות שבאמצע)

מרכזיה הינה רכיב המרכז מספר רב של שלוחות פנימיות למספר (קטן יותר) של קווי חוץ וכמובן מספק שרותים חכמים באמצע, בין קווי החוץ לשלוחות הפנים.

לצורך חיבור המרכזייה לעולם, מחוץ לכתלי המשרד/בית, יש לחברה לספק תקשורת אשר ידאג לקישור השיחה לכל מספר בעולם. ספק תקשורת זה נקרא בישראל מפ"א (מפעיל פנים ארצי) ועל פי חוק מחוייב ברשיון.

ישנם מספר אמצעים לחיבור המרכזייה לקווי חוץ:
1. קווים אנלוגים של בזק (ספק יחיד) אשר הינם קווים אנלוגיים דו גידיים המגיעים ישירות ממרכזיה של בזק (דרך ארונות סעף) לבית הלקוח/עסק. עבור כל קו נדרש חיבור מקצה לקצה וכל קו נושא מספר משלו.
2. קווים אנלוגים של הוט על תשתית כבלים (קואקס) אשר מספקים קווים אנלוגיים לאחר מתאם. מתאם זה ממיר את האיתותים והשיחות מתשתית קואקס לקווים אנלוגיים. בהפסקת חשמל ינותקו הקווים ללא הזנת חשמל או סוללת גיבוי מקומית.
3. חיבור BRI – אינו קיים יותר בישראל (מלבד מספר קטן של קווים פרההיסטוריים)
4. חיבור E1 PRI – קו תקשורת המספק 30 קווים בחיבור אחד.
קו זה הוא קו דיגיטאלי המקושר בסיבים אופטיים ולפיכך מספק איכות ורמת שרות גבוהה מאוד.
5. SIP Trunk – ערוץ בקישור IP שעובד בפרוטוקול SIP.
קישור IP הינו קישור העובד בפרוטוקול האינטרנט (לאו דווקא דורש חיבור לאינטרנט) כאשר התשתית הינה xDSL על קווי נחושת או סיב אופטי .
מספר הקווים בערוץ זה אינו מוגבל ותלוי בעיקר ברוחב הפס.
5א. SIP PRI – המצאה ישראלית אשר  מטרתה להציג חיבור SIP Trunk במקום חיבור PRI אך מקביל לו באיכות. כאשר חיבור זה נעשה מעל סיב אופטי התוצאה טובה יותר מ PRI אולם כאשר החיבור הוא ב xDSL התוצאה רחוקה ונחותה מאשר PRI.
בזק משתמשת במונח זה גם בחיבור DSL אשר גורם לה וללקוחותיה בעיות רבות ואכזבה מאיכות השיחות והשרות. נכון למועד כתיבת פוסט זה שאר בעלי התשתית (הוט,סלקום) מספקים SIP Trunks על סיבים אופטיים בלבד.

חומרה/חיבוריות: 
PRI – חיבורים פיזיים. כל חיבור דורש חיבור ישיר ומתאם (נדרש גם מתאם וחיבור מתאים במרכזיה)
SIP – החיבור הוא וירטואלי. כמות הקווים והאיכות הם פונקציה לרוחב הפס ואינם מוגבלים.

גידול:
PRI – כל גידול דורש התקנה של קווים נוספים ומתאמים נוספים במרכזיה
SIP – גידול או קיטון נעשים בקלות ע"י הגדרה בלבד (יש לקחת בחשבון רוחב פס מתאים)

 

פורסם בקטגוריה פתרונות תקשורת, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.