תקלות ביישום VoIP בספקי תקשורת בישראל – כתובות IPv4

בשנה האחרונה חווים יותר ויותר משתמשים בבעיות חיבוריות יישומי זמן אמת (VoIP, Boradcasting, Gaming). הסיבה לכך היא שימוש הולך וגדל של ספקי ISP, במיוחד הקטנים, בשימוש בדאבל NAT.

היום לפני שנה בדיוק (24/9/2015) סיפקה ARIN (רשם האינטרנט הצפון אמריקאי) את כתובת IPv4 האחרונה ומאז מספקים רק IPv6. להם זה לא בעיה כי כל ספקי האינטרנט כבר היו ערוכים לזה.
ישראל שייכת לאיגוד האירופי RIPE שכבר עובד תקופה ארוכה במתכונת חירום מבחינת חלוקת כתובות IP גירסא 4. אך גם שם כמעט כולם כבר ערוכים מבחינת גירסא 6.

בישראל כל תעבורת האינטרנט מבוססת IPv4 ואין בכלל הערכות אמיתית למעבר לגירסה 6.
מבחינת הערכות המדינה לאף אחד לא איכפת, בטח לא לממשלה שעסוקה בשטויות עם בזק לגבי ביטול הפרדה מבנית ו/או השוק הסיטונאי.

מכיוון שמלאי כתובות ה IP בישראל במצוקה רצינית ספקי ISP משתמשים בתרגום כתובות NAT נוסף ללקוחותיה, כלומר ספקים האינטרנט מספקים כתובות IP לא חוקיות למשתמשים אשר גם הם מבצעים NAT נוסף עבור מחשבים/אביזרים בחברה ואף כל ראוטר ביתי מבצע NAT פנימי.
ישומי זמן אמת סובלים מייד מכך ומכאן חווים הלקוחות בעיות.
גם לקוחות אשר רוכשים כתובת IP קבועה ומשלמים עליה כסף אינם מודעים לכך שהספקים למעשה משתמשים באותה כתובת למספר רב של לקוחות תוך חלוקת פורטים.
כלומר לקוח אשר רוכש ומשלם על כתובת IP ומצפה לקבל את כל טווח הפורטים למעשה מקבל טווח מצומצם וכך הספק "מוכר" את אותה כתובת למספר רב של לקוחות.

לא ננקוב בשמות אך נכון להיום הספקים היחידים שבהם לא נצפה שימוש ב NAT כפול הם 012 ו 013 (לפחות לאלו שמשלמים עבור כתובת קבועה) אך ככל שחולף הזמן המצוקה רק גדלה.

האם הפעולות האלו של הספקיות חוקיות? לא ברור בדיוק, משום שכל עוד משלם לקוח עבור כתובת IP קבועה ולא מקבל זאת הרי זה "עבודה בעיניים".
מצד שני, מיום ליום מסתמן שזאת פעולה הכרחית לתפקוד תקין, במיוחד מצד הספקים הקטנים שאין להם מלאי מספיק של כתובות IP.

מה קורה בפועל ללקוחות בישראל?
נתחיל בכך שיש ישומים שנפגעים במיוחד שימוש ב VoIP ו Broadcasting, גם לקוחות הסלולאר חווים בעיות אלו משום שרוב תעבורת ה DATA בסלולאר מתבצעת כ NAT כפול.
נוסף לזאת המהירות נפגעת כמובן, לקוחות אשר רק "גולשים" באינטרנט לא ישימו לב אבל כל פעולה שדורשת Session ארוך יפגע והלקוח ירגיש זאת טוב טוב.

האם חוסר יכולת הממשלה ומשרד התקשורת תגרום לניתוק ישראל מהאינטרנט, כפי שמומחים ויועצים מתריעים, בכך שמיום ליום יותר שרתים באינטרנט עוברים ל IPv6 וכל אלו שנמצאים ב IPv4 לא יוכלו לגשת אליהם?
התשובה היא לא, כל הספקים יעשו שימוש בטכניקה הנקראת NAT64 ובכך מאפשרים למערכות גירסא 4 ו 6 לחיות יחד אך גם מערכות אלו מוגבלות והמהירות מושפעת ובכל יום שעובר יותר ויותר משתמשים ושרתים מתחברים בגירסה 6.

האם יגמר כל טווח הכתובות בישראל? גם התשובה לכך היא לא.
א. שימוש של הספקים ב NAT כפול מאפשר ליותר ויותר יחידות להמשיך להיות "מחוברים" לרשת.
ב. איגוד האינטרנט הישראלי מחזיק מלאי נוסף של כתובות IP שלא חולקו עדיין.
ג. ככל שבעולם עוברים לIP גירסה 6 משוחררים חזרה כתובות IP גירסה 4 אשר יחולקו מחדש למדינות "המפגרות" אשר טרם עברו ל IPv6 (ישראל היא בין הבודדות בעולם כיום).

נכון להיום 018 ו 014 ערוכות ל IPv6 אך מה עם כולם?? כרגיל בישראל נחכה על הרגע האחרון, תוקם וועדה ואח"כ וועדה נוספת ובסוף וועדת חקירה.

יש לציין שכל השרתים של בלובינט המספקים שרותי מרכזיות IP בענן תומכים בצורה מלאה ב IPv6.
כל יחידה ברשת אשר עובדת ב IPv6 מתחברת אוטומטית לאחד מהשרתים בחו"ל אשר מספק לה שרותי מרכזייה מלאים.

פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.