מה ההבדל בין מרכזייה אנלוגית לדיגיטלית לוירטואלית למרכזייה בענן (Cloud) ולאחסון (Hosted PBX)

אחת השאלות שנשאלת פעם אחר פעם היא תמיד מה ההבדל בין מרכזייה מסוג מסויים למרכזייה מסוג אחר. מתברר שבכל אתר כל אחד מסביר זאת בצורה שונה ומוטעית (ולפעמים אפילו סותרים את עצמם בפוסטים אחרים) ובכך הלקוח רק יוצא מבולבל יותר מאשר הרגע בו הוא החל לברר זאת. נתחיל בכך שלא כולם מעוניינים להטעות, אלא פשוט אף הם אינם מבינים ופשוט מדקלמים את מה ששמעו או אמרו להם.

נתחיל בהסבר הפשוט ביותר- מרכזייה זו מרכזייה כלומר תפקידה של המרכזייה, ולא משנה מה הסוג שלה, היא בכך שהיא משמשת כרכיב מרכזי למתן שרות טלפוני בין המנויים שלה לבין קווי חוץ לצורך קישור למנויים אחרים, במרכזיות אחרות. בד"כ היחס הוא יותר מנויים פנימיים ופחות קווי חוץ.

ננסה לתאר זאת לעולם הרכב. ישנם סוגים שונים של רכבים שהבסיס הוא שכל רכב משמש להסעה/הובלה מנקודה לנקודה. כך גם המרכזייה.

אם ננסה להתעלם מהדגמים השונים של רכבים (דגמים שונים יש גם במרכזיות) ומהיצרנים השונים (כשם שיש יצרנים שונים למרכזיות) נגיע להבחנה הבסיסית של רכב פרטי, רכב מסחרי, ג'יפ, משאית וכו.
בדיוק כך ההבדלים בין המרכזיות ועכשיו נתחיל לתאר אותם.

מרכזיה אנלוגית:
המונח האמיתי למרכזייה אנלוגית הם המרכזיות של ראשית המאה הקודמת. אלו הם המרכזיות אשר מרכזניות היו מחברות חוטים מקצה של משתמש אחד שרצה שרות למשתמש אחר או למרכזייה אחרת (קו חוץ) אולם מרכזיות כאלו כבר לא נמצאות, באם יש ברשותך מרכזייה כזאת מחירה פי כמה וכמה מהמרכזייה המשוכללת ביותר היום.
כיום המונח מרכזייה אנלוגית מתייחס למרכזיה אשר החיבורים שלה הם קווים אנלוגים פשוטים POTS, כלומר גם צד המנויים וגם קווי החוץ הם קווים אנלוגים פשוטים כמו הקווים של בזק המגיעים למירב הבתים שזורים על כבל דו גידי.

מרכזייה דיגיטלית:
בדיוק כמו המרכזייה האנלוגית רק החיבוריות למנויים עושים שימוש ייעודי בזוג גידים נוסף אשר משמש כאיתותים ובכך מאפשר שימוש בטלפונים ייעודיים אשר יכולים להציג את סטטוס השלוחות, תכונות מתקדמות וכו.
הבהרה: במרכזיות אלו אין תקן סטנדרטי ולכן מרכזייה מדגם X תעבוד עם טלפונים מתאימים בלבד.
החלפה לטלפונים של יצרן שונה ו/או אפילו אותו יצרן מדגם שונה פשוט לא יעבוד.
מצד שני, מרכזייה זו עושה שימוש אף בקווים דיגיטלים לקווי חוץ (למרות שניתן גם לחבר לקווי חוץ אנלוגים פשוטים), קווים אלו מאפשרים מספר גדול יותר של "קווים" על קו אחד.
כיום הקו הדיגיטלי היחידי שנשאר איתנו הוא חיבור PRI (סוג של E1 באירופה ו T1 בארה"ב והמזרח) אך גם הוא הולך ונעלם ופשוט לא ברור איך הוא עדיין איתנו.

מרכזיית IP:
מרכזיית IP הינה מרכזייה אשר עושה שימוש בהעברת נתונים (packets) בדיוק כפי שמחשבים מעבירים נתונים. ראשיתה בסוף שנות ה90 כך שלמעשה זוהי מרכזייה וותיקה מאוד שאיתנו שנים רבות.
מרכזייה זו הינה מחשב לכל דבר העושה שימוש בהעברת נתונים מקצה לקצה דרך כרטיס רשת.
כאשר כל החיבורים הינם IP, גם המנויים וגם שימוש בקווי חוץ, המרכזייה נקראת IP טהור (Pure IP) אולם כמובן שניתן לחבר למרכזייה גם חיבורים אנלוגים ו/או דיגיטלים תוך שימוש במתאמים.
מרכזייה שיודעת לתמוך במספר חיבורים נקרא מרכזיית IP היברידית.
גם מרכזייה אנלוגית/דיגיטלית כאשר מוסיפים לה כרטיס מחשב ויכולת להתחבר למכשירים מבוססי IP נקראת מרכזייה היברידית.
כל הווריאציות והשמות הבאים כולם מתבססים על אותה סוג מרכזייה בדיוק וההבדל הינו זניח עבור המשתמש ותלוי בצריכת השימוש כשלוחה במרכזייה.

מרכזיית IP פיסית באתר לקוח:
מרכזייה פיסית ממשית אשר הלקוח רוכש ושייכת לו בלעדית ויושבת במשרדו.
במקרה כזה אין תשלום שרות חודשי עבור שלוחה כפי שהתפתחה לה תשתית של קניית תוכנה כשירות (SaaS) בענן בלבד ולא קניית התוכנה במלואה.
אם נחזור לדימויים מעולם הרכב אז נוכל לומר שהלקוח מחזיק אוטובוס שלו כשירות הסעות עבור עובדיו, כאשר כל עובד צריך שרות הסעה למקום מסויים משתמש באוטובוס העומד לרשותו ואינו משלם על כל נסיעה ונסיעה (כמובן שהחברה משלמת על דלק כפי שמשלמת על החשמל). ככל הנראה האוטובוס לא יהיה בשימוש כל הזמן ולכן העלות פר נסיעה יחסית יקר.

מרכזייה באירוח (Hosted PBX):
בדיוק כמו מרכזייה פיסית באתר לקוח רק שהאחסון שלה אינו יושב בחצר לקוח אלא בספק שרות.
מרכזייה זו משמשת אך ורק לקוח אחד וכל עלותה ואיחסונה הינם ע"י הלקוח.
יתרונה בכך שהאמינות והיציבות גבוהים יותר ועל ספק השרות האחריות לפעילותה ללא ניתוקים ו/או הפסקות חשמל.
לדוגמה שלנו מדובר על חברה המשלמת לחברת הסעות עבור שרות הסעות לעובדים בכל רגע נתון.
האוטובוס אינו שייך לחברה אלא לחברת ההסעות אשר מקבלת תשלום חודשי קבוע עבור ההסעות.

מרכזייה וירטואלית:
ממש לא כשמה, מדומה ו/או לא אמיתי, אלא מתייחס למונח שהמרכזייה (מרכזיית IP כמובן) לא נמצאת פיסית בחצר הלקוח, העסק, אלא שייכת למפעיל המספק שירותים ובד"כ מאוחסנת בספקי שרות חיצוניים.
כל המונחים הבאים מתייחסים למרכזיה ששייכת למפעיל בתצורה של חיוב חודשי ע"פ שלוחה (SaaS).
לדוגמאות שלנו מדובר על שרות מוניות כהסעות, מתי שצריך מזמינים מונית והתשלום הוא עבור השימוש בלבד. נהגי המוניות מצד שני מבצעים שרותי הסעות למספר רב של לקוחות ובכך התשלום ללקוח הוא זול יותר מאשר להחזיק מכונית/אוטובוס באופן מלא.

מרכזיית בענן:
בדיוק כמוסבר לעיל רק שהשרות הינו בתצורת תוכנה כשירות (SaaS) בענן.
כלומר הלקוח אינו צריך לקנות את התוכנה (המרכזייה) אלא משלם על השרות החודשי בלבד.
מרכזייה זו יושבת אף היא כמובן באתר מרוחק ובד"כ בספק שרות חיצוני ומקובל שמרכזייה זו תהיה בגיבוי מלא גם גיאוגרפי לכל מקרה של תקלה, בעיקר משום שמרכזייה זו משמשת מספר רב של שלוחות.
ספק אשר מספק שרות מרכזייה בענן יכול לספק זאת עם מרכזייה אחת (גדולה וחזקה) או ישויות נוספות אשר רצות במקביל על שרת אחד חזק.
במקרה כזה מדובר על מרכזייה של ארגון אחד (One tenant) כאשר רבים כאלו עובדים במקביל.

מרכזיית IP Centrex:
כן, בדיוק אותה הגברת בשינוי אדרת.
גם מרכזייה אשר השרות הינו במודל SaaS. מרכזייה זו הינה מרובת ארגונים, כלומר שרת אחד יודע לטפל במספר רב של ארגונים ולספק לכל אחד את הצרכים שלו באופן מלא.
כמו שהוסבר במרכזיית ענן מדובר על אותו שרת אך אין צורך להריץ מספר ישויות במקביל כמספר החברות ובכך ליצור הפרדה אלא ישות אחת מטפלת במספר חברות.
גם במקרה זה ספק השרות יחזיק מספר שרתים במקומות גאוגרפים שונים לצורך יציבות ואיכות שירות גבוהה.

בישראל המונח IP Centrex השתרש בעיקר ע"י בזק שמוזר ביותר אינו בדיוק שרות ענן אמיתי.
המונח IP Centrex של בזק הינו מתאים יותר למרכזיית IP שיושבת במקום מרכזי Hosted אחד. כיום המערכות המתקדמות יותר הינם מערכות ענן אמיתי, בד"כ מרובת חברות, אשר ה"מיקום" של השרתים אינו חשוב כלל כאשר השרות עצמו ניתן מחוות שרתים ולא משנה באיזה מדינה.

אם אהבת את הכתבה שתף וספר לחברים, אם לא אהבת ספר לנו

פורסם בקטגוריה כללי, מרכזיות, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.